Arkitekten som ville snu på flisene med NBKF

30.9.24
Bærekreaft og miljø

Arkitektur.no omtaler mulighetsstudiet NBKF deltok i sammen med Transborder Studio AS og Oslo Badstuforening

Snudde på flisene

Mulighetsstudien består av en referansesamling, en lokasjonsstudie og en oversikt over aktuelle materialstrategier. Her dukker også en liten gladhistorie inn i badstufortellingen: I 2023 gikk Norsk Byggkjeramikkforening (NBKF) ut i Arkitektur og etterlyste arkitekter som ønsket å jobbe med innovativ og bærekraftig bruk av fliser.

Transborder satt da midt i mulighetsstudien for badstuanlegg på Veterinærhøgskolen og sporenstreks kontakt med NBKF, som straks ble både økonomisk støttespiller og rådgiver for holdbar og sirkulær materialbruk.

– Nabolagsbadstuene kan bane vei for ny og bærekraftig bruk av flisprodukt og bli et utstillingsvindu for keramikkbransjen. Keramiske fliser spiller en avgjørende rolle i prosjektet, både funksjonelt og estetisk, sier Jorunn Tharaldsen, daglig leder i NBKF, i en pressemelding om prosjektet.

Rø beskriver det som en vinn-vinn-historie og er svært fornøyd med samarbeidet med NBKF.

– Her var jo dere i Arkitektur «matchmaker» og vi leste deres utspill med stor interesse. Hvis man skal bygge innendørs i eksisterende bygg, trengs våtromskompetanse. Som i andre sammenhenger ønsker vi å pushe innovasjon og det er gøy at nabolagsbadstuene kan bli en pilot for nye måter å jobbe med flis og våtrom, avslutter Rø.

Hele studiet kan du lese her :

Hele artikkelen det er refert til kan du lese her :